fbpx

Kanskje litt kontroversielt, om læring

Dette innlegget her har jeg gått noen runder med før jeg bestemte meg for å poste. Mulig at det er årene som har tatt plass i meg nå, for jeg merker at jeg stadig bekymrer meg for om mine meninger skal tråkke noen på tærne, og jeg vil bli misforstått eller mislikt for det jeg skriver. Anyways, denne bloggen handler om dans, den handler og yoga og den handler om å drive Dancespace, so here I go!

Ved Dancespace har vi noen regler og retningslinjer som våre elever må følge. Ikke veldig mange etter min mening, men noen ting må vi likevel forholde oss til ved vårt danse- og yoga-studio. Mange av disse forhåndsreglene har flere hensikter. F.eks; Vi bruker ikke innesko i våre lokaler. Dette både fordi det gjør det lettere å holde det rent og ryddig og fordi små og store dansere og yoginere ikke skal få grus og stein inn i bare bein. Og, i semesterets første uke kan foresatte være med inn i dansesalene, men etter første klasse må de vente utenfor. Dette letter arbeidsforholdene til pedagogene. Samtidig mener vi det er pedagogisk riktig for barn å lære seg at de kan være trygge uten foreldre i samme rom mens de konsentrerer oss om å lære å danse.

Den regelen som inspirerte meg til dette innlegget her er som følger; På slutten av hvert semester må eleven ta stilling til om den skal fortsette å danse etter ferien eller om den skal slutte og dermed si fra seg plassen. Dette er med på å gi et snev av forutsigbarhet i driften av studioet. For de yngste elevene er denne ganske vrien. Da er det ofte lurest å melde av og heller melde på igjen dersom det er ledige plasser når det nærmer seg oppstart. For litt eldre elever derimot synes jeg at dette også kan være nyttig lærdom. Det er helt greit å lære seg å ta en avgjørelse for hva man skal være med på for så å måtte følge opp avtalen når ferien er over. Å holde seg til avtaler og avgjørelser skal vi gjøre mye av i livet, og å måtte fullføre en danseklasse pr uke i ett semester er vel på ingen måte en forferdelig konsekvens spør du meg.

På grunnlag av dette synes jeg at unnskyldningen ikke holder stand når foresatte til barn og ungdom hos oss bryte med disse avtalene fordi det ikke passer for venninnen å gå på samme klasse og at eleven dermed må gå «alene» der det likevel er ca 25 andre jevngamle. Det skal selvfølgelig være sosialt å gå på Dancespace, det tror jeg de fleste har fått med seg at vi er opptatte av. Men hovedfokus ved å gå på dans må neste være å lære dans, og ikke hvem andre som lærer dans samtidig med deg.

Som jeg har skrevet en del om tidligere kan man ved å gå på dansestudio gjøre mange ulike erfaringer som man får bruk for senere i livet. I tillegg til pirouetter og dansetrinn lærer man utholdenhet, disiplin, systematisk tenkning, å takle mestring, å takle nederlag, å jobbe sammen mot et felles mål og mange andre ting. Om vi foreldrene benytter anledningen kan elevene også lære at vi må forholde oss til de avtaler vi har inngått. Ække det bare kult?

Dream bigger!


Categories: Dancespace